De vervolgvisitatie

Tijdens de vervolgvisitatie maakt u opnieuw een Persoonlijk Ontwikkelplan (POP, voorheen Individueel Verbeterplan).

Het POP voor de vervolgvisitatie kent twee onderdelen:
A. Een terugblik op het proces van kwaliteitsverbetering in de afgelopen vijf jaar; hiertoe vult u de vragenlijst ‘Terugblik op het vorige POP/IVP’ in.
B. Een vooruitblik naar de gewenste kwaliteitsontwikkeling in de volgende periode van vijf jaar: hiervoor formuleert u vier ontwikkeltrajecten. Hiertoe vult u de vragenlijst 'Ontwikkeltrajecten voor de toekomst' in.

Ad A. Terugblik op het vorige POP/IVP
Uitgangspunt is uw door de visitatoren geaccordeerde POP/IVP. Aan de hand daarvan bent u aan de slag gegaan om uw ontwikkeldoelen te realiseren. We adviseren u om vanaf het begin een visitatieportfolio bij te houden, waarin u de bewijzen van uw eigen ontwikkeling op een gestructureerde manier verzamelt.
Het tussentijds bijhouden kan eenvoudig gebeuren: met een Word-document of Excel-bestand, dat periodiek kan worden bijgewerkt.
Aan het eind van de vijfjaarsperiode maakt de u de balans op. Dit doet u in de Terugblik op het vorige POP/IVP, dit is een samenvatting van het visitatieportfolio. Hierin zet u per verbeterpunt/-traject kort op een rijtje:

  • Welke activiteiten of inspanningen u hebt ingezet om het verbeterpunt/-traject te realiseren;
  • Wat dit alles voor u heeft opgeleverd: wat hebt u geleerd, wat bent u beter gaan doen, welke inzichten heeft het u opgeleverd, op welke wijze bent u een betere bedrijfsarts geworden?

Zo maakt u uw eigen professionele ontwikkeling zichtbaar voor de visitatoren.

Ad B. Ontwikkeltrajecten
Op basis van uw eerdere analyse en met behulp van de instrumenten in het digitale ondersteuningssysteem formuleert u vervolgens vier ontwikkeltrajecten voor de volgende vijfjaarsperiode. Bij ontwikkeltrajecten gaat het om kwaliteitsverbeteringen die van voldoende gewicht zijn en veelal over een langere termijn kunnen worden gerealiseerd.
 

Beoordeling

De beoordeling heeft betrekking op het gehele POP/IVP, dus zowel op de terugblik op het vorige POP/IVP als op de vooruitblik (Ontwikkeltrajecten voor de toekomst).

De beoordeling van de Terugblik op het vorige POP/IVP heeft vooral betrekking op de verbeterinspanningen die u zich hebt getroost in de voorbij periode en de reflectie daarop. Het gaat niet zozeer om de effecten van de inspanningen. Getoetst wordt:

  • Hebt u aannemelijk gemaakt dat u hebt geprobeerd om de geplande verbeterpunten/-trajecten te realiseren (los van het bereikte resultaat)?
  • Hebt u inzichtelijk gemaakt wat deze inspanningen u hebben opgeleverd c.q. wat u ervan heeft geleerd (op de diverse competentiegebieden)?

Gevraagd wordt dat u over alle verbeterpunten/-trajecten uit uw vorige IVP een terugkoppeling geeft.

Toetsing van de Ontwikkeltrajecten voor de toekomst vindt plaats op basis van onderstaande criteria:

  • Er zijn minimaal vier ontwikkeltrajecten geformuleerd.
  • Minimaal één ontwikkeltraject (en maximaal twee) heeft betrekking op het competentiegebied Medisch handelen. De resterende ontwikkeltrajecten worden over minimaal twee andere (verschillende) competentiegebieden verdeeld.
  • De ontwikkeltrajecten zijn als volgt uitgewerkt en daardoor evalueerbaar op het moment van de volgende visitatie:
    • planmatig uitgewerkt en geven blijk van procesdenken;
    • goed gefaseerd door de tijd;
    • inspireren de gevisiteerde, doen een beroep op intrinsieke motivatie.

Beide onderdelen, dus zowel de Terugblik op het vorige POP/IVP als de Ontwikkeltrajecten voor de toekomst moeten als voldoende beoordeeld worden. Indien één of beide onderdelen als onvoldoende wordt beoordeeld, dan is de visitatie niet succesvol afgerond.

Rol van de visitatiegroep

De daadwerkelijke voorbereiding van de vervolgvisitatie doet u net zoals in de eerste ronde weer samen met een groep van vier of vijf collega’s.
Samen met uw visitatiegroep doorloopt u weer het traject: u vult individueel de vragenlijsten in en verzamelt de feedback van klanten en cliënten. De resultaten van uw individuele analyse bespreekt u in de visitatiegroep.

Groepsgenoten geven elkaar onderling feedback op diverse momenten in het visitatietraject en ondersteunen elkaar daarmee wederzijds. Dit gebeurt op de volgende momenten:

  1. U geeft elkaar feedback op de twee onderdelen van het POP, dus zowel op de ‘Terugblik op het vorige POP/IVP’ als op de ‘Ontwikkeltrajecten voor de toekomst’.
  2. Daarnaast wisselt u ook de casebeschrijving met uw groepsgenoten uit en bespreekt u deze tijdens één van de groepsbijeenkomsten.

Kijk positief kritisch naar de documenten van uw collega’s. Verplaats u in de rol van visitator en bekijk met deze blik de documenten van uw collega’s.

  • Noteer uw feedback voor uw collega en stuur deze elkaar toe via de mail.
  • Maak ruimte tijdens de groepsbijeenkomsten voor het bespreken van die feedback, dan kan iedereen zo nodig nog om een verduidelijking vragen van het schriftelijk commentaar.
  • Ieder groepslid geeft feedback aan minstens twee andere groepsleden.

In de Handleiding Kwaliteitsvisitatie staat bovenstaande verder toegelicht. We adviseren u om deze goed te bestuderen voordat u met de voorbereidingen voor de vervolgvisitatie begint.