Hittegolf vraagt om aanpassing arbeidsbelasting

3 augustus 2018

Het is een zomer waar we vorig jaar alleen van hadden kunnen dromen. Maar het warme zomerweer zorgt niet alleen maar voor vreugde. Ons lichaam - en dan met name ons hart - krijgt het flink te verduren. Slapeloze nachten en overmatig zweten hebben gevolgen voor de draagkracht (en het humeur) de volgende (werk)dag. Dus werken bij hoge temperaturen kan leiden tot verminderde prestaties of gezondheidsschade.

Belangrijkste adviezen voor werken in de hitte en de zon

  • Vermijd blootstelling aan de felle zon en vermijd plotse overgang van warmte naar koude.
  • Zorg voor bescherming tegen de zon. Goed insmeren, draag een petje of hoedje als er toch buiten gewerkt kan/moet worden.
  • Pas het tempo en zwaarte van het werk aan tijdens de warmste uren van de dag.
  • Draag luchtige werkkleding. Strakke kledingstukken of synthetische stoffen veroorzaken toename in zweetproductie.
  • Drink veel water: minimaal een glas per uur.
  • Vermijd dranken die suiker bevatten en cafeïne-houdende energy drinks. Die onttrekken juist vocht aan het lichaam, waardoor het vochtverlies verder toeneemt.
  • Zorg voor meerdere rustpauzes. Herstelbehoefte is hierbij leidend. In Zuid-Europa en Zuid-Amerika houden ze niet voor niets een siësta.
  • Check regelmatig de hittewijzer (TNO).
  • Raadpleeg je bedrijfsarts (ook preventief) wanneer je gezondheidsklachten ervaart bij werken in de warmte. 

De populatie at risk betreft werkenden die buiten (moeten) werken, de oudere werkenden, zij met een chronische aandoening en zwangeren. Een verhoogd risico is er met name voor mensen die te kampen hebben met hart- en vaatziekten, luchtwegaandoeningen, overgewicht en voor personen met een slechte conditie. Mogelijk zijn zij minder goed in staat de dagelijkse (arbeids)belasting te verdragen tijdens hogere temperaturen. Bijna de helft van de Nederlanders (44%) geeft aan slaapproblemen te ervaren bij te veel warmte.

Het menselijk lichaam functioneert het best bij een lichaamstemperatuur van ongeveer 37°C. Bij een hittegolf gaat de warmteafvoer moeilijker en is aanpassing van de balans van belasting en belastbaarheid en de omstandigheden waaronder wordt belast noodzakelijk.

Het lichaam regelt de warmteafvoer op twee manieren: via meer zweten en via een sterkere doorbloeding van de huid. Geef daarom adviezen die ervoor zorgen dat degenen die werken in de hitte en de zon beschermd worden tegen opwarming en voorkomen dat zij zich inspannen op de warmste uren van de (werk)dag. Enkele effectieve maatregelen staan hierboven benoemd.

En wat kun je behalve water nog meer drinken tijdens deze warmte? Heartlife heeft de lekkerste en gezondste alternatieven voor je op een rij gezet, klik hier.

Ondanks alle “alarmen” wensen we je een hele fijne en zonnige werkweek en/of zomervakantie toe.